Koolhydraatarme diëten

Bij koolhydraatarme diëten leveren de koolhydraten weinig energie en zijn de vetten en eiwitten de grootste energieleveranciers. Een aantal voorbeelden van koolhydraatarme diëten zijn: Atkins, Grip op koolhydraten, Low Carb Dieet, South Beach Dieet en het kokosnootdieet.

Ook binnen de koolhydraatarme diëten hebben we een volgorde voor je gemaakt, gebaseerd op de onderstaande vier punten:

  • Voedingswaarde: Is het dieet volwaardig wat betreft vitamines en mineralen
  • Duurzaamheid: Is het resultaat blijvend
  • Volgbaarheid: Is het dieet goed te volgen
  • Kosten: De prijs van het dieet

Het dieet dat bovenaan in de rij staat, scoort het beste op deze vier punten.

South Beach Dieet

Dr. Arthur Agatston is de grondlegger van het South Beach Dieet en de schrijver van het gelijknamige boek. Dit koolhydraatarme dieet bestaat uit drie fasen. In de eerste fase mag je alleen producten gebruiken die een lage glycemische index score hebben (zie GI-dieet). In de tweede fase mag je geleidelijk wat koolhydraatrijke producten toevoegen en in de derde fase zou er sprak zijn van een ontwikkelde leefwijze.

glycemische-index-750x450

Voordelen:

  • Er zijn veel boeken ter ondersteuning van het dieet.
  • Door de hoge inname van eiwit en vet ben je eerder verzadigd.

Nadelen:

  • Vooral de menu’s uit de eerste fase zijn onvolwaardig, waardoor er tekorten aan vitaminen en mineralen kunnen ontstaan.
  • In de tweede fase mag je zelf bepalen in welke mate je weer koolhydraten wilt toevoegen. Dit kan lastig zijn, omdat er hier maar weinig richtlijnen voor aanwezig zijn.
  • In de derde fase zijn er geen richtlijnen en mag je in principe alles eten. Je moet dus sterk in je schoenen staan om niet in je oude eetgewoonten te vervallen.

Kosten
Het boek ‘Het South Beach Dieet’ kost €15,95. Verder kan je ook nog ‘Het South Beach Dieet – goede vetten goede koolhydraten’, ‘Het South Beach Dieet – optimaal effect’, ‘Het South Beach Dieet – Tabellenboekje’, ‘Het South Beach Dieet – Wake-up Call’ en ‘Het South Beach Dieet – Kookboek’ aanschaffen voor €7,99, €17,45, €13,95, €19,99 en €99,90. Daarnaast kun je ook nog een hoop koolhydraatarme producten kopen, die zouden helpen bij het volhouden van het dieet. Al met al loopt dit dieet dus aardig op in kosten.

Duur en resultaat
De eerste fase duurt twee weken, waarin je gemiddeld 3,5 – 6 kilo kwijtraakt. In de tweede fase verlies je 0,5 – 1 kilo per week. Als je op je streefgewicht bent, ga je over naar fase drie. Als je weer aankomt, kan je weer teruggaan naar fase een. Je kunt ervoor kiezen om langer door te gaan met fase een, maar dit wordt niet aangeraden.

Contra indicaties
De eerste fase zou volgens het South Beach Dieet er op gericht zijn om de bloedsuikerspiegel weer stabiel te maken. Om dit te doen worden buiten snoep en zoetigheid ook fruit, vruchtensap, brood, rijst, pasta, aardappelen en een aantal groenten uit je voeding weggelaten. Fruit bevat van nature inderdaad vruchtensuikers en dit zorgt ook voor een stijging van de bloedsuikerspiegel, maar het lichaam is gemaakt om zelf de bloedsuikerspiegel ook weer stabiel te maken. Door onder andere fruit en brood uit de voeding weg te laten, ontstaan er tekorten aan vezels en vitaminen en mineralen.

Wat vinden de VodiService diëtisten van dit dieet
Vooral de eerste fase van het South Beach Dieet is ongezond, door het gebrek aan fruit, brood en aardappelen, pasta en rijst. Verder wordt er veel discipline gevraagd van degene die het dieet volgt. Doordat de tweede en de derde fase weinig richtlijnen bevatten, is de kans groot dat men terugvalt in zijn oude eetpatroon en ook weer op zijn oude gewicht uitkomt.

Grip op koolhydraten

Het GOK-dieet is een koolhydraatbeperkt dieet ontwikkeld door diëtiste Yvonne Lemmers en is door iedereen te gebruiken die wil afvallen. Het GOK-dieet bestaat uit twee fases, waarbij de eerste fase is gericht om op gewicht te komen en de tweede fase om op gewicht te blijven.  

Grip-op-koolhydraten_Yvonne-Lemmers-759x500

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Voordelen:

  • Alle recepten in de boeken en de app zijn voorzien van een rode, oranje of groene kleur, zodat je snel kan zien welke producten of je recepten je wel, bij uitzondering of niet mag gebruiken. 
  • Je hebt dagelijks een koolhydraatuurtje, waarbij je koolhydraatproducten van de oranje lijst in combinatie met producten van de groene lijst mag nemen.
  • Er is veel ondersteuning.
  • Door de eiwitrijke recepten ben je eerder verzadigd, waardoor je minder snel snoept tussen de maaltijden door.

Nadelen:

  • Als je alle boeken wilt hebben, deel wilt nemen aan het forum en ook de aanbevolen producten wilt gebruiken, is dit een erg duur dieet.
  • Alleen het volgen van het dieet is niet genoeg, je zult ook je eetgewoonten moeten aanpassen als je op gewicht wilt blijven.
  • Het vergt veel discipline om zelf te bepalen hoeveel koolhydraten je weer kan gaan gebruiken na de eerste fase.

Kosten
Het basisboek van €22,50 is nodig om de eerste en de tweede fase te doorlopen. Verder kun je twee kookboeken aanschaffen voor €17,95 per stuk met dagmenu’s en recepten. Ook kun je deelnemen aan het forum voor €12,50.

Duur en resultaat
Je kan net zolang met het GOK-dieet doorgaan totdat je je streefgewicht hebt bereikt. In het boek wordt aangegeven wanneer je een gezond gewicht hebt bereikt met behulp van de taille-lengte verhouding.

Contra indicaties
Er is geen caloriebeperking. Dit houd in dat je onbeperkt kan eten, zolang je je maar aan de richtlijnen houdt. Ook al pas je de samenstelling van je voeding aan, je zal ook lager moeten gaan zitten in je calorie-inname om gewicht te verliezen. Daarnaast wordt het gebruik van voedingssupplementen geadviseerd, waarschijnlijk omdat je, vooral in de eerste fase, niet genoeg vitaminen en mineralen binnenkrijgt.

Ondersteuningsmogelijkheden
Naast het forum en de boeken is er ook een GOK-app met recepten en weeg/meetgrafieken. Verder kan je begeleiding krijgen bij een van de aangesloten GOK-diëtisten bij jou in de buurt.

Wat vinden de VodiService diëtisten van dit dieet:
Door het tekort aan vooral fruit en vezelrijke producten als brood, pasta en aardappelen in de eerste fase, ben je gedwongen om voedingssupplementen te gebruiken om de tekorten aan vitaminen en mineralen aan te vullen. Daarnaast worden er voor een goede darmwerking ook vezelpreparaten aanbevolen, wat aangeeft dat het GOK-dieet qua voedingssamenstelling niet volwaardig is. Verder lijkt het of mensen zelf kunnen bepalen hoe hoog of laag ze gaan zitten met hun calorie-inname, wat kan resulteren in ongezond gewichtsverlies.

*Update: 2015

Maak contact met de diëtist

Heeft u vragen of wilt u meer weten over decubitus en incontinentie? Vodiservice heeft een team van diëtisten die u graag verder helpen:
Voor een afspraak met onze webdiëtisten door heel Nederland, klik hier Voor het maken van een afspraak op onze praktijklocaties, klik hier
Sluit Menu